PUBLI : Cyrine Hannafi & Mohamed Ali Marouani, « Social integration of Syrian refugees and their intention to stay in Germany », Journal of Population Economics, 2022

Présen­ta­tion

Dans cette étude, nous exami­nons les déter­mi­nants de l’in­té­gra­tion sociale des réfu­giés syriens et l’im­pact de l’in­té­gra­tion sociale sur la déci­sion des réfu­giés de rester en Alle­magne, en utili­sant l’en­quête IAB-BAMF-SOEP sur les réfu­giés de 2016. Notre stra­tégie écono­mé­trique est basée sur l’es­ti­ma­tion d’un modèle à équa­tions simul­ta­nées pour l’in­té­gra­tion sociale, l’in­té­gra­tion écono­mique et la déci­sion de rester, en trai­tant les ques­tions d’en­do­gé­néité par une stra­tégie de variables instru­men­tales. Notre première contri­bu­tion est de montrer que l’in­té­gra­tion écono­mique a un impact sur l’in­té­gra­tion sociale unique­ment pour les réfu­giés ayant un niveau d’édu­ca­tion faible ou moyen. Notre deuxième résultat prin­cipal est que l’in­té­gra­tion sociale affecte l’in­ten­tion de rester en Alle­magne, alors que l’in­té­gra­tion écono­mique ne l’af­fecte pas.

[English]
Abstract

In this study, we inves­ti­gate the deter­mi­nants of social inte­gra­tion of Syrian refu­gees and the impact of social inte­gra­tion on refu­gees’ deci­sion to stay in Germany, using the 2016 IAB-BAMF-SOEP Refugee Survey. Our econo­me­tric stra­tegy is based on the esti­ma­tion of a simul­ta­neous equa­tion model for social inte­gra­tion, economic inte­gra­tion, and the deci­sion to stay, hand­ling endo­ge­neity issues through an instru­mental variables stra­tegy. Our first contri­bu­tion is to show that economic inte­gra­tion has an impact on social inte­gra­tion for low- and medium-educated refu­gees only. Further­more, language profi­ciency, having a child in Germany, refugee accom­mo­da­tion, and the number of acquain­tances from other coun­tries have a posi­tive impact on social inte­gra­tion, while age has the oppo­site effect. Our second main result is that social inte­gra­tion affects the inten­tion to stay in Germany, whereas economic inte­gra­tion does not. Moreover, educa­tion, English profi­ciency, and the number of daugh­ters in Germany have a nega­tive impact on the inten­tion to stay.

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